Case study: Ecommerce affiliate marketing v zahraničí

Narazil jsem na zajímavou zahraniční případovou studii od známé agentury v oblasti affiliate marketing managementu – AccelarationPartners.

Případová studie se zaměřuje na benchmark výkonnosti affiliate partnerů, porovnání CTR, konverzí, konverzního poměru, hodnot konverzí atd.

To vše v meziročním porovnání a v rámci affiliate programů, které tato agentura spravuje.

Konkrétně se jedná o porovnání 1.kvartálu roku 2016 s 1.kvartálem roku 2017. Tedy mimo hlavní vánoční sezónu.

V této případové studii je zahrnuto přes 20 affiliate programů  z oblasti fashion, dětského zboží, nábytku a domácích potřeb a fitness a sportovního oblečení.

Co je zajímavé, tak právě kategorie fitness a sportovní oblečení zaznamenaly meziročně obrovský růst zájmu o tento druh zboží a tím i neobvykle velkých tržeb.

Tyto programy působí na trzích v USA, Kanadě, Austrálii nebo Novém Zélandu.  A to buď výhradně na jednom nebo na více trzích zároveň.

Růst revenue affiliate marketingu

Meziročně programy v této případové studii vyrostly o 28,49%.  Pokud se podíváte na detailní graf růstu v jednotlivých měsících, tak vyhrál únor. Víte proč tomu tak je? V Americe extrémně frčí svátky. Valentýn (14.2.)  a Presidentský den ( vždy 3 pondělí v únoru).

Na Prezidentský den mají americké obchody ve zvyku dělat různé slevové akce a využít tak svátku ke zvýšení prodejů. To se projevuje i v affiliate marketingu.

Konverzní poměr

Tohle se na první pohled může zdát jako neuvěřitelná statistika, ale když si přečtete celou tuto případovou studii, tak Vám to bude dávat smysl.  Nebudu tedy předbíhat.

V Q1 2016 byl konverzí poměr affiliate partnerů 5,4%. V Q1 2017 je konverzí poměr neuvěřitelných 7,22%. To je 33,7% nárust!

Poměr noví vs. vracející se zákazníci

V zahraničí bylo pouze 38,04% nových zákazníku, které eshopy získali díky affiliate marketingu v Q1 2016. V Q1 2017 je to 39,46%, což je velice podobné číslo.

Co mě však překvapilo je příliv nových zákazníků ve vánoční sezóně. Tedy v kvartálu Q4. Tam už je nových zákazníků přes 41,5%. 

Tato statistika by byla velice zajímavé pro některý z větších českých affiliate programů. Zda se opravdu u náš získává podobné procento nových zákazníků díky affiliate marketingu.

Počet kliknutí

Této statistice bych osobně nepřikládal až takovou váhu. Sám dobře vím jak některé měřící systému mohou špatně měřit počet prokliků. Měří například i prokliky různých robotů apod.

Nicméně v Q1 2017 je oproti Q1 2016 vidět růst v počtu kliků o 6,99%.

V úvodu zmiňuji zvýšený zájem o kategorii fitness a sportovního oblečení. Ta zaznamenala neuvěřitelný nárust kliknutí o 75,78%!  Prý je to způsobené kampaněmi „New Year, New You“. Tedy kampaněmi, které souvisejí s tím, aby se lidé dostali po Vánocích do formy a plnili svoje novoroční předsevzetí.

Benchmark affiliate partnerů

Jednoznačně jedna z nejzajímavější statistik. Rozděluje partnery na 3 druhy.

  • obsahové
  • kupónové / slevové
  • věrnostní (cashback)

Není žádným tajemstvím, že kupónoví a věrnostní affiliate partneři tvoří majoritu zahraničních programů. Nečekal jsem však až jak extrémní to bude.

Graf sice neuvádí konkrétní hodnoty, ale podívejte se jak malé množství tvoří obsahoví affiliate partneři.  Zde manažeři z AccelarationPartners odvedli skvělou práci, když se jim povedlo zvýšit obrat těchto partnerů o 193,99%.

To je přesně to co děláme i v  AffiliateAgency. Zvyšujeme podíl obsahový webů v rámci provizních programů, které spravujeme. Snažíme se tak portfolio partnerů více diverzifikovat a nespoléhat se pouze na konverze z cashbacků a kupónových webů.

Zajímavé je, že věrnostní affiliate partneři (cashbacky) téměř stagnují. Nárust obratu je pouze 3,6%.

To bychom měli obrat affiliate partnerů. Jak se však liší konverzní poměr v těchto 3 skupinách?

Musím říct, že ne až tak překvapivě. Věrnostní (cashbacky) affiliate partneři sice zaznamenali mírný pokles o 3,93, ale stále je jejich konverzí poměr zdaleka nejvyšší oproti ostatním partnerům. Uzavírají totiž akci zákazníka. Stojí  obvykle na konci konverzí trasy (viz. začátek tohoto článku o kupónových webech).

Naopak obsahoví partneři mají nejnižší konverzní poměr. I když zaznamenali v Q1 2017 solidní nárust o 77,84%!

Obsahoví partneři stojí obvykle na začátku nebo uprostřed konverzní trasy. Zákazník je totiž ve fázi hledání informací. Využívá hodně vyhledávač. Tam obvykle narazí na články affiliate partnerů. Ještě však často není ve fázi „ready to buy“. Tedy připravený k nákupu.

Závěrem

Tato případové studie ukazuje některá zajímavá fakta o vývoji ecommerce affiliate marketingu v zahraničí. Věřím, že pro Vás bude inspirací.

Kompletní případovou studii si můžete přímo v pdf stáhnout na webu agentury AccelartionPartners.

Pojďme v ČR dělat ecommerce affiliate marketing jinak. Lépe.

 

Autor: Milan Pichlík, CEO AffiliateAgency.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *