Jak nastavit rozpočet pro nový affiliate program

Chystáte se spustit affiliate program a přemýšlíte kolik Vás to bude stát?

Neznáte všechna úskalí, se kterými se při spuštění můžete setkat?

Bojíte se skrytých nákladů?

V dnešním článku se dozvíte hlavní body na co si dát při tvorbě rozpočtu pro affiliate marketing pozor. Jaká jsou úskalí a čeho se vyvarovat.

V první řadě bych rád objasnil, že affliiate marketing není marketingový kanál. Je to spíše forma spolupráce, ve které je možné využívat všechny online marketingové kanály.

Jako každý marketingový nástroj, tak i affilite marketing potřebuje svůj rozpočet. Pokud se podíváte na jednotlivé marketingové kanály, které v online marketingu pravděpodobně používáte, tak v porovnání s nimi bude rozpočet pro affiliate marketing značně nižší.

Hlavní rozdíl je v tom, že affiliate marketing je postavený na tzv. post-sale modelu. Tedy že za uskutečněnou  konverzi zaplatíte až ve chvíli, kdy zákazník objedná a zboží ve stanovené době nevrátí. V takovém momentu již tedy máte z objednávky jistý zisk a až v tento moment vyplatíte i provizi partnerovi, který danou konverzi přivedl.

Na rozdíl od toho, většina kanálu v online marketingu je postavena na tzv. pre-sale modelu. Tedy že za potenciálně uskutečněnou konverzi musíte zaplatit dopředu. Na tomto principu fungují všechny PPC systémy – AdWords, Sklik, Facebook apod. Platíte tedy již ve chvíli, kde není vůbec jisté, že Vám daná investice vůbec nějakou konverzi přivede.

4 věci, na které je třeba myslet

Níže naleznete rozdělení výdajů, se kterými by jste měli při spuštění affiliate programu počítat. Nejedná se o kompletní výčet, ale o hlavní pilířové body.

Můžete si tyto náklady vypočítat sami a nebo to přenechat affiliate manažerovi či agentuře. Vždy si ale dejte pozor, aby byl affiliate manažer vůči Vám transparentní a nenutil Vás platit náklady, které jsou zbytečné.

1. Platforma

Budete muset zaplatit za měřící platformu, na které Váš affiliate program poběží. Ve své podstatě jsou dvě reálné možnosti, které máte.

Buď využijete služeb externího softwaru, kde mezi ty nejlepší patří:

  • Affilbox
  • Has Offers
  • Post Affiliate Pro

Nebo se zapojíte do některé z affiliate sítí jako je například:

  • CJ.com
  • AffiliateClub.cz
  • eRetail.cz
  • Dognet.sk

Každé z těchto řešení má svoje pro a proti, se kterými se do detailu v tomto článku zabývat nechci. U pronájmu softwarových řešení je třeba počítat s ročními náklady na danou službu okolo 10 000 Kč.

Platforma je po dobu pronájmu Vaše a můžete si s ní dělat co uznáte za vhodné. S úvodním nastavením Vám sice obvykle pomůže zákaznická podpora daného řešení, ale další úkony jsou již na Vás.

U provizních sítí se vstupní náklady mohou lišit v závislosti na tom, do které sítě bude chtít vstoupit. U vstupního fee bych počítal s náklady okolo 15 000 Kč.

Následně potom platíte % z každé objednávky, kterou systém změří. Bývá to obvykle 20 – 30% z procenta, které dáváte v síti affiliate partnerům. Tzn. pokud se domluvíte, že v affiliate síti budete mít 15% odměnu za zrealizovaný prodej, tak Váš reálný náklad bude například 18%. 3% z objednávky půjdou provizní síti a 15% affiliate partnerovi.

Na oplátku za tyto poplatky obvykle dostáváte zmíněnou měřící platformu služby ve formě affiliate manažerství pro Váš program a propagaci Vašeho programu. Otázka je do jaké míry jsou ty to služby kvalitní a zda se za ně vyplatí takto platit.

Jak sami vidíte, tak každé řešení je v něčem dobré a v něčem špatné. Se správným rozhodnutím, kterou platformu vybrat by Vám měl poradit affiliate manažer nebo affiliate agentura.

Uvedená čísla berte prosím s rezervou. Jak jsem již zmínil, tak podmínky se v každé affiliate síti mohou značně lišit.

2. Propagační materiály

Propagační materiály a jejich kvalita je jedna z důležitých věcí, které odlišuje průměrný program od skvělého. Investice v tomto směru bych tedy příliš neomezoval. Může se to projevit ve výsledné kvalitě affiliate programu.

Mezi hlavní propagační materiály, do kterých je třeba investovat, patří:

  • Bannery
  • XML feedy (pokud u Vás dávají smysl)

To však nemusí být vůbec vše. Můžete mít ve svém programu například předpřipravené facebookové reklamy, emailové šablony, propagační videa, vzorové landing page apod. Propagačních materiálů se dá vymyslet opravdu spousta a pro každý affiliate program se jejich druhy a provedení bude lišit.

Díky tomu se zde mohou i značně odlišovat celkové náklady. Realistický odhad do začátku fungování affiliate programu bych zde viděl od 3 do 10 000 Kč, pokud si veškeré věci nezvládnete vyřešit interně uvnitř firmy.

3. Affiliate manažer / agentura

Velice důležitý bod. Pokud s affiliate marketingem začínáte, tak Vaše znalosti v  této oblasti nejsou pravděpodobně takové jako lidí, kteří v této oblasti dělají roky.

Problém je, že sehnat takového schopného affiliate manažera je složité, protože většina z nich nemá čas. To byl také jeden z důvodu, proč vznikla agentura Affiliate Agency.

V čem, ale vlastně takový správce affiliate programu můžete pomoci? Budou to hlavně jeho zkušenosti, které Vám pomohou:

  • se správným výběrem platformy
  • návrhem vhodných propagačních materiálů
  • vytvořením landing page pro Váš affiliate program
  • návrhem obchodních podmínek
  • otestování měřících kódů
  • propagací affiliate programu

Toto samozřejmě není kompletní seznam. Těch věcí je opravdu hodně. Ty základní si můžete přečíst v nabídce našich služeb. Co se týče ceníku služeb základního nastavení affiliate programu, tak ceny začínají na 5000 Kč a mohou se vyšplhat i výše.

4. Propagace affiliate programu

Poslední, ale kriticky důležitá část úvodního budgetu pro Váš affiliate program, se kterým je třeba počítat.

K propagaci lze využít například:

  • Facebook
  • AdWords / Sklik
  • Twitter
  • Diskuzní fóra
  • Přímé oslovení

U PPC systémů je jasné, že za propagaci musíte napřímo zaplatit. Výhodou je, že se reklamy dají dobře cílit a investice v tomto směru se vyplácejí.

Zbylé dvě formy propagace jako jsou diskuzní fóra nebo přímé oslovení affiliate partnerů budou převážně vyžadovat Vaše úsilí a nebo úsilí affiliate manažera. Pokud si toto budete dělat interně ve firmě, tak je třeba počítat s náklady na člověka, který vytipuje vhodná diskuzní fóra, najde ta správná vlákna a vhodným způsobem bude propagovat Váš program.

S přímým oslovením to funguje v principu stejně. Ze začátku je třeba věnovat čas k vytipování vhodných partnerů / webů pro spolupráci. Následné personalizované emaily / hovory již stojí převážně čas a trošku kreativity.

Myslete na to, že pravděpodobně nebude první, kdo bude podobnou spolupráci někomu nabízet. Ale to už je zase na jiný článek.

Závěr

Na závěr si pojďme dát dohromady průměrné náklady, které budou potřebné k rozjetí Vašeho affiliate programu na solidní úrovni.

  • Platforma – 12 500 Kč
  • Propagační materiály – 6 500 Kč
  • Affiliate manažer – 5 000 Kč
  • Propagace programu – 2 000 Kč

Odhad celkový nákladů je přibližně 26 000 Kč. Samozřejmě se dá na spoustě věcí ušetřit a nebo do nich investovat naopak více. Berte prosím tento odhad s rezervou. Pro každý konkrétní affiliate program a firmu ty náklady budou jiné.

Děkuji, že jste dočetli až sem.

Autor: Milan Pichlík, CEO AffiliateAgency.cz

 

Sdílejte tento článek

Milan Pichlík

Zakladatel agentury AffiliateAgency.cz a affiliate partner s více než 5 lety zkušeností v online podnikání. Velký fanoušek kryptoměn.