Běžné omyly při tvorbě affiliate programů

Jednou z hlavních příčin nefunkčních affiliate programů je víra inzerentů v tom, že dokáží program nastavit a řídit sami.

Ono to na první pohled vypadá poměrně jednoduše. Vybrat měřící platformu, nějak nastavit podmínky, dát k dispozici nějaké propagační materiály a oni ti partneři už přijdou sami.

Program tedy po spuštění běží víceméně na autopilota a všichni od něj čekají zázraky. A to i případě, kdy program registrují do provizní sítě. Tam jim správci sice program nastaví, ale posléze již vše „nějak běží“ a více se to víceméně neřešení.

Spousta inzerentů také věří, že provizní sítě jsou pro ně spása. Že tam dají svůj affiliate program a tím to pro ně práce v této oblasti končí. Že tam už se o něj postarají,  je to přece jejich práce.

Ne, není.

Obvykle si za affiliate manažera v provizní síti musíte zaplatit a to poměrně tučně. A otázkou je, do jaké míry jsou tyto služby kvalitní, protože daný manažer má ve správně někdy i desítky programů jako je ten Váš.

Posléze majitelé těchto provizních programů říkají:“My jsme ten affiliate zkoušeli a vůbec nám to nefungovalo.“

Jenomže takhle ho vůbec nevyzkoušeli. Udělali možná 10% práce, která znamená „zkusit affiliate“ a posléze doufali, že to zaplatí alespoň náklady na měřící platformu a tvorbu propagačních materiálů.

Takhle prosím ne!

Program by měl být ideálně od začátku tvořený někým, kdo dané oblasti rozumí. A to nutně nemusí být někdo z provizní sítě.

Těch úkonů, které je třeba udělat nebo zvážit není zrovna málo. Mrkněte se například na popis našich služeb a to ještě není všechno!

Pokud by jste si vše chtěli dělat sami a povedlo se Vám vše dobře nastavit a připravit rozumné propagační materiály, tak nastává největší kámen úrazu. Kde sehnat partnery?

V případě, že si program spravujete sami, tak není výjimkou, že se affiliate manažerem programů stávají například textařky, které na webu píší články nebo „kamarádky paní účetní“ apod.

Domníváte se, že tito lidé mají zkušenosti a znalosti na to, aby dokázali program dobře řídit, sehnat kvalitní partnery a tím opravdu pro Vás affiliate marketing pořádně otestovat?

Myslím si, že ne!

Jak to tedy dělat lépe?

Vše je o nastavení reálných cílů a přístupu hned od začátku tvorby affililiate programu. Pokud budete k této formě spolupráce přistupovat jako k něčemu od čeho příliš nečekáte a budete to dělat pouze proto, že to dělají i ostatní, tak je jasné, že se žádné kloudné výsledky pravděpodobně nedostaví.

Navíc budete ihned od začátku v očích affiliate partnerů jako někdo, kde se programu příliš nevěnuje – nebude rychle reagovat na dotazy, nebudete mít skvělé propagační materiály apod.

Pokud má program skvěle fungovat, tak je ihned ze začátku připravit přesný plán jeho spuštění, propagace a podpory partnerů.

Ve fázi spuštění se soustřeďte hlavně na analýzu konkurenčních programů. Je totiž dosti pravděpodobné, že již nějaký affiliate program ve Vašem segmentu běží, kde se můžete inspirovat a následně ho udělat lépe.

Vypočítejte svojí marži a nastavte konkurence schopnou výši odměny pro partnery. V ideálním případě bych toto procento nebral jako finální, ale nechal i drobný prostor pro případné navýšení provizí pro nejlepší partnery jako motivaci. Nebo například pro pořádání soutěží a dalších motivačních akcí.

Nezapomeňte na obchodní podmínky. Je to takové věc, které spousta inzerentů i partnerů nevěnuje pozornost. Dejte si tu práci a připravte opravdu dobré obchodní podmínky. Uvidíte, že to partneři ocení a pro Vás je to jistá forma ochrany proti propagačním metodám některých partnerů.

AffilBox nabízí na tomto odkazu vzorové obchodní podmínky. Doporučoval bych je však probrat s affiliate manažerem a následně ideálně i s právníkem.

Určitě dbejte i na propagační materiály. Na ty si dejte obzvlášť pozor. Doporučuji zpracovat bannery s výraznými CTA tlačítky v designu Vašeho webu. Perfektně zpracované XML. O jeho specifikaci se můžete dočíst například v tomto článku. Připravte také klasické textové odkazy přímo do administrace Vaší měřící platformy.

Promyslete, jakým způsobem chcete ve svém programu pracovat s kupónovými weby a na základě toho případně dejte k dispozici partnerům i nejrůznější slevové kupóny k propagaci. Neudělejte však ze své programu pouze kupónový affiliate. Tedy program, kde budou 70% a více konverzí generovat kupónové weby.

Affiliate marketing je skvělý zdroj nových konverzí, ale jako třeba s PPC, SEO nebo emailingem je to třeba umět. Ano, stojí to peníze. Kolik? O tom jsem napsal článek zde.

Nebylo to pravidlem, ale v poslední době již začíná přibývat inzerentů, kteří si uvědomují, že pokud chtějí vymáčknout z affililiate programu maximum, měli by ho začít dělat úplně jinak. Lépe.

Chcete být dalším, kdo vystoupí z davu a bude mít skvělý affiliate program?

 

Autor: Milan Pichlík, CEO AffiliateAgency.cz

Sdílejte tento článek

Milan Pichlík

Zakladatel agentury AffiliateAgency.cz a affiliate partner s více než 5 lety zkušeností v online podnikání. Velký fanoušek kryptoměn.