Slušný příjem z blogu není o štěstí, ale o vytrvalosti a znalosti marketingu. S trochou píle se blogování může stát i vaší hlavní pracovní náplní.
Proč si přivydělávat blogováním? Třeba proto, že monetizace blogu je branou k digitálnímu nomádství. Po světě se pohybuje řada Čechů, kteří na svá dobrodružství vydělávají pravidelnou publikací cestopisů. Pro další je blogování významným zdrojem příjmů při škole nebo práci.
Jen v Česku přináší blog peníze desítkám tisíc lidí. K vydělávání pomocí článků a videí potřebujete téma, know-how a živnostenské oprávnění. Svůj blog zpeněžíte i bez živnosti, tato forma spolupráce je ale vhodná spíše pro začátečníky.
Jak pomocí blogu vydělat peníze?
-
- zvolte si tematickou oblast,
-
- založte blog, připravte si obsahový plán a témata kvalitně zpracujte,
-
- vytvořené články a videa propagujte,
-
- monetizujte blog (prodejem vlastního produktu, pomocí affiliate partnerství nebo reklamním systémem třetí strany),
- analyzujte, který obsah vám přináší největší zisk – a dle toho obsahový plán upravte.
Krok první: základem je dobré téma
Blogovat můžete prakticky o všem – nevybírejte ale z oblastí, které vám nejsou blízké. Třeba proto, že daná oblast je teď v kurzu a úzkému okruhu blogerů slušně vynáší. Podle Michala Majgota, který stojí za úspěšným projektem Affilák, je nejdůležitější upřímný zájem o téma:
Vyberte si téma, ke kterému máte vztah, chápete oborové souvislosti a dokážete o něm hodiny poutavě mluvit. Silná konkurence není překážkou; budou-li vaše texty a videa kvalitní a odlišíte se od hlavního proudu, prosadíte se.
Podle Lucie van Koten, provozující úspěšný blog Život podle Lucie, nebývá problém ani postupná změna zaměření blogu:
Další úspěšný blog je Loudavymkrokem.cz, který se zaměřuje na to jak vydělávat na internetu.
Krok druhý: založení blogu a první články
Blog založte na vlastní doméně – bude vzbuzovat větší důvěru. Na bezplatném hostingu web prakticky neupravíte, žádná sláva to nebývá ani z pohledu uživatelského designu. Vzhled stránek a zvolené písmo je pro váš úspěch zásadnější, než si možná myslíte: úvodní vhled do problematiky najdete např. v článku od agentury Inizio nebo textu od Liquid Design.
Vytvořte si obsahový plán
Jednou měsíčně, dvakrát týdně? Dokud jsou vaše příspěvky kvalitní a mají ohlas, na frekvenci publikování nezáleží. Důležitější je pravidelnost; články a videa zveřejňujte v předem stanovených termínech.
Dodržet pravidelnou publikaci vám pomůže tzv. obsahový plán – jednoduchá tabulka se seznamem témat, jejich popisem a termínem zveřejnění. Vypadat může třeba takto:
Tvorbu obsahového plánu krok za krokem nabízí řada článků. Za všechny jmenujme např. návod od Express Writers nebo seriál od Focus Agency. Při volbě témat se nebojte inspirovat konkurencí; neopisujte, pátrejte po hluchých místech. Co obsahu českých a zahraničních blogerů schází? Dala by se tato „mezera“ využít jako zajímavé téma?
Pusťte do tvorby
Napsat čtivý, přínosný článek není práce na 20 minut. Ani na dvě hodiny. Např. průměrný článek pro Affiliate Agency tvoříme přes šest hodin. Téma důkladně nastudujeme, připravíme osnovu a teprve potom píšeme. Jako příklad propracovaného obsahu doporučuje Michal Majgot články projektu travelbible.cz, který hranice blogu postupem času přesáhl a dnes své majitele bez problému uživí.
Článkům přidávají na hodnotě citace oborových osobností a expertů. Většina odborníků a blogerů je spolupráci otevřená. Stačí je oslovit, slušně požádat o vyjádření na několik dotazů a odpovědi (po autorizaci!) zveřejnit v textu.
Dejte si pozor na formální náležitosti článku. Text logicky strukturujte do odstavců, používejte odrážky a vytučnění, přidejte podnadpisy. Dejte si pozor na gramatiku a typografii, proložte článek zajímavými ilustracemi a fotkami (a nezapomeňte, že autorské právo platí i na internetu). Zde např. článek o výběru fotografie z pohledu psychologie od UX designera Ondřeje Ilinčeva.
Krok třetí: postarejte se o marketing
Vytvořený obsah propagujte na sociálních sítích, na kterých se pohybuje vaše cílová skupina. Zatímco pro módní blogerky je povinností Facebook a Instagram, technicky zaměření tvůrci na druhé jmenované síti s příliš velkým ohlasem počítat nemohou.
Propagace není složitá (intuitivní návod nabízí přímo sociální sítě) a už s investicí několik stovek měsíčně povědomí o vaší tvorbě zásadně vzroste.
Využijte sociální sítě k navázání vztahů se svými fanoušky. Odpovídejte na komentáře a osobní zprávy. Ukažte jim, jak vás obsah vzniká a kde jej tvoříte. Blízká vazba s komunitou okolo vašeho blogu vám třeba umožní provést vlastní marketingový průzkum – zeptejte se, co je zajímá a co by si přáli vidět/číst ve vaší budoucí tvorbě.
Rozšiřujte svou emailovou databázi
Jednou z nejcennějších komodit blogera jsou emailové kontakty jeho followerů. Email hraje prim i v době sociálních sítí a dle výzkumu společnosti eMarketer jsou emailové kampaně 4krát efektivnější než ty na sociálních sítích.
Emaily svých následovníků získáte pomocí jednoduchého formuláře na přihlášení k newsletteru. Ten vložíte na konec článku a čtenáře vyzvete k registraci. Zdarma můžete využít např. platformu Mailchimp, v Česku je oblíbenou aplikací (placený) Smartemailing.
Většina lidí svou schránku kontroluje několikrát denně – o vašem novém videu nebo článku se tak vaši fanoušci dozví během několika hodin po publikaci.
Emailovou databázi nikdy nekupujte. K ničemu vám nebude (lidé, kteří vás neznají, označí vaše zprávy za spam a neotevřou je) a navíc se vystavujete postihu. Nehledě na to, že podobné praktiky nejsou v souladu s GDPR.
Krok čtvrtý: monetizace blogu
K monetizaci používá většina blogerů tři cesty: prodej vlastního produktu, affiliate marketing a reklamní systémy třetích stran.
Nabídka vlastních produktů a služeb, jako je kniha, e-book, členství, poradenství apod. je nejvýdělečnější. Bývá ale doménou pokročilejších odborníků, kteří se svému řemeslu věnují roky. Blog často zakládají v návaznosti na potřebu propagace; jsou ale i výjimky – zmíněný portál travelbible.cz šel opačnou cestou. Začínal jako blog, dnes nabízí vlastní knihy a placené přednášky.
Nejsnadnější formou monetizace je zobrazování bannerů na blogu. Nabízí jej řada reklamních systémů (Google AdSense, Sklik od Seznamu), výnosy se ale pohybují v řádu stokorun měsíčně.
Affiliate marketing: cesta ke slušnému příjmu
Nejlepší poměr mezi vynaloženým úsilím a ziskem nabízí affiliate marketing, prodej cizích produktů a služeb za provizi. Propagací výrobků na svém blogu se část vašich fanoušků na produkt či službu proklikne – a pokud si někteří z nich výrobek do určitého termínu (nejčastěji do 30 dnů) zakoupí, získáte z nákupní ceny podíl.
Výše odměny záleží na kampani, do které se zapojíte; pokud např. propagujete hudební nástroje, výše provize je 8 % a čtenář vašeho blogu si na základě vašeho doporučení koupí elektrickou kytaru za 14 000 Kč, získáte 1 120 Kč.
Zajímá vás, jak affiliate marketing funguje? Přečtěte si našeho podrobného průvodce.
V zásadě si ale stačí vybrat vhodného inzerenta a kampaň (např. zde), zaregistrovat se se a vložit na svůj web affiliate odkaz.
Inzerenta vybírejte s rozmyslem a nepropagujte produkt, kterému nevěříte. Řada začínajících blogerů bere každou spolupráci a snaží se prodat výrobky, o kterých prakticky nic neví a nevěří jim. Na blogerský „teleshopping“ není nikdo zvědavý. Publikum nátlak a neupřímnost vycítí a postupně od vás začne odcházet.
Tvrdí to i Lucie van Koten, která spolupracuje s eshopem LadyBio a produkty k propagaci si pečlivě vybírá:
Krok pátý: vyhodnoťte výkon svého obsahu
Kdo neměří, neví, která témata generují největší příjem. Chcete-li si blogem vydělávat, je třeba se naučit základům webové analytiky. Oblíbeným nástrojem je Google Analytics, ve kterém zjistíte, jak se lidé na vašem webu pohybují.
S tradičními affiliate aplikacemi zase změříte tzv. konverze – míru toho, kolik čtenářů každého článku se propagovanou stránku prokliklo a kolik z nich nakonec nakoupilo.
Náklady na výdělečný blog? Nižší tisíce
Investice do fungujícího, výdělečného blogu nejsou závratné, hlavním kapitálem je vaše know-how a rozhled. Z čeho se náklady skládají?
-
- 1 000 Kč za vyřízení živnostenského oprávnění,
-
- cca 200 Kč za vlastní doménu,
-
- 400 až 2 000 Kč za hosting webu,
-
- 50 dolarů (cca 1 100 Kč) za WordPress šablonu (nejstabilnější redakční systém; existuje i spousta blogerských platforem, kde ale nastavení webu příliš nezměníte),
- 1 000 až 6 000 Kč za úpravy šablony.
Za designově kvalitní blog na vlastní doméně a pod vlastní živností zaplatíte celkově mezi 4 000 až 10 500 Kč. V porovnání s náklady na klasické podnikání je to mizivá částka.
Jak se k vydělávání blogem stavíte vy? Jste začátečníci, nebo ostřílení blogeři? A co se vám nejvíce osvědčilo? Napište nám do komentářů a pomozte sdílením článku dalším lidem!
Chcete si přivydělat jako affiliate partner? Spustili jsme affiliate síť, kde Vám pomůžeme k tomu, aby Vaše weby vydělávaly.
Začínajícím affiliate partnerům nabízíme proškolení a další rozvoj formou vzdělávacích článků. Ozvěte se nám!
Komentáře jsou uzavřeny.