5 kroků, jak si vydělat blogováním

Slušný příjem z blogu není o štěstí, ale o vytrvalosti a znalosti marketingu. S trochou píle se blogování může stát i vaší hlavní pracovní náplní.

Proč si přivydělávat blogováním? Třeba proto, že monetizace blogu je branou k digitálnímu nomádství. Po světě se pohybuje řada Čechů, kteří na svá dobrodružství vydělávají pravidelnou publikací cestopisů. Pro další je blogování významným zdrojem příjmů při škole nebo práci.

Jen v Česku přináší blog peníze desítkám tisíc lidí. K vydělávání pomocí článků a videí potřebujete téma, know-how a živnostenské oprávnění. Svůj blog zpeněžíte i bez živnosti, tato forma spolupráce je ale vhodná spíše pro začátečníky.

Jak pomocí blogu vydělat peníze?

  • zvolte si tematickou oblast,
  • založte blog, připravte si obsahový plán a témata kvalitně zpracujte,
  • vytvořené články a videa propagujte,
  • monetizujte blog (prodejem vlastního produktu, pomocí affiliate partnerství nebo reklamním systémem třetí strany),
  • analyzujte, který obsah vám přináší největší zisk – a dle toho obsahový plán upravte.

Krok první: základem je dobré téma

Blogovat můžete prakticky o všem – nevybírejte ale z oblastí, které vám nejsou blízké. Třeba proto, že daná oblast je teď v kurzu a úzkému okruhu blogerů slušně vynáší. Podle Michala Majgota, který stojí za úspěšným projektem Affilák, je nejdůležitější upřímný zájem o téma:

Začátečník může popisovat svou cestu, své pokusy, svá selhání na cestě při poznávání nového oboru. Aniž by byl odborník, může tím přilákat řadu začátečníků v podobné situaci, které bude inspirovat, a zároveň řadu profíků, kteří budou chtít pomoci. Právě tito lidé se mohou v budoucnu stát vaším nejoddanějším okruhem fanoušků.

Vyberte si téma, ke kterému máte vztah, chápete oborové souvislosti a dokážete o něm  hodiny poutavě mluvit. Silná konkurence není překážkou; budou-li vaše texty a videa kvalitní a odlišíte se od hlavního proudu, prosadíte se.

Podle Lucie van Koten, provozující úspěšný blog Život podle Lucie, nebývá problém ani postupná změna zaměření blogu:

Když jsem před osmi lety začínala, byl můj blog především cestovatelský. Postupně se přidaly lifestylové články a fejetony. A poslední léta mě většina čtenářek zná jako kosmetickou blogerku.tvrdí Lucie.

Krok druhý: založení blogu a první články

Blog založte na vlastní doméně – bude vzbuzovat větší důvěru. Na bezplatném hostingu web prakticky neupravíte, žádná sláva to nebývá ani z pohledu uživatelského designu. Vzhled stránek a zvolené písmo je pro váš úspěch zásadnější, než si možná myslíte: úvodní vhled do problematiky najdete např. v článku od agentury Inizio nebo textu od Liquid Design.

Vytvořte si obsahový plán

Jednou měsíčně, dvakrát týdně? Dokud jsou vaše příspěvky kvalitní a mají ohlas, na frekvenci publikování nezáleží. Důležitější je pravidelnost; články a videa zveřejňujte v předem stanovených termínech.

Dodržet pravidelnou publikaci vám pomůže tzv. obsahový plán – jednoduchá tabulka se seznamem témat, jejich popisem a termínem zveřejnění. Vypadat může třeba takto:

Návrh obsahového plánu pro kvalitní content.
Součástí obsahového plánu bývají také zdroje pro inspiraci, cíle článku (např. sdílení čtenáři na sociálních sítích nebo sběr emailových adres) nebo klíčová slova. Zdroj: writtent.com

Tvorbu obsahového plánu krok za krokem nabízí řada článků. Za všechny jmenujme např. návod od Express Writers nebo seriál od Focus Agency. Při volbě témat se nebojte inspirovat konkurencí; neopisujte, pátrejte po hluchých místech. Co obsahu českých a zahraničních blogerů schází? Dala by se tato „mezera“ využít jako zajímavé téma?

Pusťte do tvorby

Napsat čtivý, přínosný článek není práce na 20 minut. Ani na dvě hodiny. Např. průměrný článek pro Affiliate Agency tvoříme přes šest hodin. Téma důkladně nastudujeme, připravíme osnovu a teprve potom píšeme. Jako příklad propracovaného obsahu doporučuje Michal Majgot články projektu travelbible.cz, který hranice blogu postupem času přesáhl a dnes své majitele bez problému uživí.

Článkům přidávají na hodnotě citace oborových osobností a expertů. Většina odborníků a blogerů je spolupráci otevřená. Stačí je oslovit, slušně požádat o vyjádření na několik dotazů a odpovědi (po autorizaci!) zveřejnit v textu.

Dejte si pozor na formální náležitosti článku. Text logicky strukturujte do odstavců, používejte odrážky a vytučnění, přidejte podnadpisy. Dejte si pozor na gramatiku a typografii, proložte článek zajímavými ilustracemi a fotkami (a nezapomeňte, že autorské právo platí i na internetu). Zde např. článek o výběru fotografie z pohledu psychologie od UX designera Ondřeje Ilinčeva.

Příklad jak by měl vypadat ilustrační obrázek v článcích.
Při propagaci produktů fungují snímky osob, které dané zařízení používají. Tento obrázek by uspěl v článcích blogerů zabývajících se těžební technikou 🙂 Zdroj: pxhere.com

Krok třetí: postarejte se o marketing

Vytvořený obsah propagujte na sociálních sítích, na kterých se pohybuje vaše cílová skupina. Zatímco pro módní blogerky je povinností Facebook a Instagram, technicky zaměření tvůrci na druhé jmenované síti s příliš velkým ohlasem počítat nemohou.

Propagace není složitá (intuitivní návod nabízí přímo sociální sítě) a už s investicí několik stovek měsíčně povědomí o vaší tvorbě zásadně vzroste.

Využijte sociální sítě k navázání vztahů se svými fanoušky. Odpovídejte na komentáře a osobní zprávy. Ukažte jim, jak vás obsah vzniká a kde jej tvoříte. Blízká vazba s komunitou okolo vašeho blogu vám třeba umožní provést vlastní marketingový průzkum – zeptejte se, co je zajímá a co by si přáli vidět/číst ve vaší budoucí tvorbě.

Rozšiřujte svou emailovou databázi

Jednou z nejcennějších komodit blogera jsou emailové kontakty jeho followerů. Email hraje prim i v době sociálních sítí a dle výzkumu společnosti eMarketer jsou emailové kampaně 4krát efektivnější než ty na sociálních sítích.

Emaily svých následovníků získáte pomocí jednoduchého formuláře na přihlášení k newsletteru. Ten vložíte na konec článku a čtenáře vyzvete k registraci. Zdarma můžete využít např. platformu Mailchimp, v Česku je oblíbenou aplikací (placený) Smartemailing.

Rozesílání emailů pomocí MailChimp
Rozesílání newsletterů není raketová věda – základy se naučíte za pár minut. U Mailchimpu vaši rozesílku navíc doprovází stylové obrázky. Zdroj: outsystems.com, upraveno

Většina lidí svou schránku kontroluje několikrát denně – o vašem novém videu nebo článku se tak vaši fanoušci dozví během několika hodin po publikaci.

Emailovou databázi nikdy nekupujte. K ničemu vám nebude (lidé, kteří vás neznají, označí vaše zprávy za spam a neotevřou je) a navíc se vystavujete postihu. Nehledě na to, že podobné praktiky nejsou v souladu s GDPR.

Krok čtvrtý: monetizace blogu

K monetizaci používá většina blogerů tři cesty: prodej vlastního produktu, affiliate marketing a reklamní systémy třetích stran.

Nabídka vlastních produktů a služeb, jako je kniha, e-book, členství, poradenství apod. je nejvýdělečnější. Bývá ale doménou pokročilejších odborníků, kteří se svému řemeslu věnují roky. Blog často zakládají v návaznosti na potřebu propagace; jsou ale i výjimky – zmíněný portál travelbible.cz šel opačnou cestou. Začínal jako blog, dnes nabízí vlastní knihy a placené přednášky.

Nejsnadnější formou monetizace je zobrazování bannerů na blogu. Nabízí jej řada reklamních systémů (Google AdSense, Sklik od Seznamu), výnosy se ale pohybují v řádu stokorun měsíčně.

Affiliate marketing: cesta ke slušnému příjmu

Nejlepší poměr mezi vynaloženým úsilím a ziskem nabízí affiliate marketing, prodej cizích produktů a služeb za provizi. Propagací výrobků na svém blogu se část vašich fanoušků na produkt či službu proklikne – a pokud si někteří z nich výrobek do určitého termínu (nejčastěji do 30 dnů) zakoupí, získáte z nákupní ceny podíl.

Výše odměny záleží na kampani, do které se zapojíte; pokud např. propagujete hudební nástroje, výše provize je 8 % a čtenář vašeho blogu si na základě vašeho doporučení koupí elektrickou kytaru za 14 000 Kč, získáte 1 120 Kč.

Zajímá vás, jak affiliate marketing funguje? Přečtěte si našeho podrobného průvodce.

V zásadě si ale stačí vybrat vhodného inzerenta a kampaň (např. zde), zaregistrovat se se a vložit na svůj web affiliate odkaz.

Podoba affiliate odkazu.
Affiliate odkaz vám náš systém vygeneruje během několika sekund. Pak můžete začít vydělávat.

Inzerenta vybírejte s rozmyslem a nepropagujte produkt, kterému nevěříte. Řada začínajících blogerů bere každou spolupráci a snaží se prodat výrobky, o kterých prakticky nic neví a nevěří jim. Na blogerský „teleshopping“ není nikdo zvědavý. Publikum nátlak a neupřímnost vycítí a postupně od vás začne odcházet.

Tvrdí to i Lucie van Koten, která spolupracuje s eshopem LadyBio a produkty k propagaci si pečlivě vybírá:

Nezakládejte blog jen proto, abyste vydělali. A pakliže už vyděláváte, nezaprodejte se. Jsou to sice snadno vydělané peníze, ale příliš mnoho komerčních sdělení čtenáře otráví a odradí. Takový přístup vám dlouhodobě fungovat nebude.

Krok pátý: vyhodnoťte výkon svého obsahu

Kdo neměří, neví, která témata generují největší příjem. Chcete-li si blogem vydělávat, je třeba se naučit základům webové analytiky. Oblíbeným nástrojem je Google Analytics, ve kterém zjistíte, jak se lidé na vašem webu pohybují.

S tradičními affiliate aplikacemi zase změříte tzv. konverze – míru toho, kolik čtenářů každého článku se propagovanou stránku prokliklo a kolik z nich nakonec nakoupilo.

Náklady na výdělečný blog? Nižší tisíce

Investice do fungujícího, výdělečného blogu nejsou závratné, hlavním kapitálem je vaše know-how a rozhled. Z čeho se náklady skládají?

  • 1 000 Kč za vyřízení živnostenského oprávnění,
  • cca 200 Kč za vlastní doménu,
  • 400 až 2 000 Kč za hosting webu,
  • 50 dolarů (cca 1 100 Kč) za WordPress šablonu (nejstabilnější redakční systém; existuje i spousta blogerských platforem, kde ale nastavení webu příliš nezměníte),
  • 1 000 až 6 000 Kč za úpravy šablony.

Za designově kvalitní blog na vlastní doméně a pod vlastní živností zaplatíte celkově mezi 4 000 až 10 500 Kč. V porovnání s náklady na klasické podnikání je to mizivá částka.

Jak se k vydělávání blogem stavíte vy? Jste začátečníci, nebo ostřílení blogeři? A co se vám nejvíce osvědčilo? Napište nám do komentářů a pomozte sdílením článku dalším lidem!

Chcete si přivydělat jako affiliate partner? Spustili jsme affiliate síť, kde Vám pomůžeme k tomu, aby Vaše weby vydělávaly. 

Začínajícím affiliate partnerům nabízíme proškolení a další rozvoj formou vzdělávacích článků. Ozvěte se nám!

3 odpovědi na “5 kroků, jak si vydělat blogováním”

  1. Možná bych začal úpravou přímo tady a zvolil bych poněkud větší font a patkové písmo 😉 Inspirace pro formátování může být třeba Medium.

    Pozor na reklamu na sociálních sítích, tam je třeba už být plátce DPH nebo osoba identifikovaná k DPH. Z toho vyplývá nutnost podávat kontrolní hlášení a z toho zase nemalé riziko pokut v řádu desítek tisíc za drobná pochybení a samozřejmě podstatně zvýšené náklady na účetnictví.

    Dlouhodobě udržitelná strategie jsou podle mě pouze vlastní produkty, případně mix produktů a affilu/sponzorovaných postů.

  2. Mám také zkušenost, že to funguje, stačí napsat nižší desítky článků a ty se začnou objevovat ve výsledcích vyhledávání, to generuje návštěvníky, ti čtou a klikají na obsah. Pak je nutné držet tu frekvenci.
    Já jsem si oblíbil šablonu GeneratePress, je skvěle napsaná, k ní je pak placený doplněk (plugin), který jí dodává další schopnosti. Je to oproti Divi trochu jiný přístup, navíc se to dá krásně doplňovat v kódu.
    Obsahový plán je fajn udělat v Trellu, jednotlivé sloupce pak reprezentují stav článků…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *